Pagina's

donderdag 31 januari 2013

Gedichtendag 2013!

In november 2011 op Crossing Border kwam Delphine Lecompte enkele van haar gedichten voordragen. Ik had nog niet eerder van haar gehoord, maar was onder de indruk! Een bijzondere dame met een leuke, soms gekke uitstraling die pittige gedichten schrijft!
Hier volgt mijn bijdrage aan de gedichtendag van 2013!

Niemand wil zichzelf zijn in het spiegelpaleis

Er ligt een beer in de gang
Een gewonnen beer met een wielertoeristpet
Op zijn onwaardige kop
Niemand vraagt mij: 'Hoe heb je die beer gewonnen?'
Ik wil zo graag antwoorden
Dat in mijn grootste probleem: ik wil altijd antwoorden
Maar er komen geen vragen.

De oude kruisboogschuter vraagt: 'Wil je naar de kermis?'
Ik antwoord: 'Nee'
Ook al wil ik zo graag
Nog liever wil ik tegendraads zijn
Twaalf minuten later vraag ik hem: 'Wil je naar de kermis?'
Hij antwoord: 'Ja'
Zonder wrevel trekt hij zijn vuilste lentejas aan.

De uitbater van het spookkot heeft een ziel
We betalen en schrikken beleefd op
Wanneer we onze bakker in burger tegenkomen
In het spiegelpaleis
Hij zwaait met een lege suikerspinstok
En vraagt of hij bij ons mag blijven.

De bakker wint een beer
Alweer wint de bakker een treurige wielertoeristbeer
Hij vraagt: 'Wat moet ik ermee?'
Ik antwoord: 'Je hebt een kleinzoon.'
Hij doorspietst de beer met de suikerspinstok
En verliest zijn schuldgevoel in een botsauto.


Dit gedicht komt uit 'Blinde Gedichten' van Delphine Lecompte, De Bezige Bij 2012.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je even langs komt en jouw reactie waardeer ik enorm.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...